Thursday, 7 July 2011

SELAMAT HARI ULANG TAHUN YG KE-20 , KELIBAT SI PENYAIR ... haha

assalamualaikum w.b.t
kpd saudara2 dan saudari2 sekalian
< mcm ucapan nk rasmi sesuatu plak >
huhu
hm , xkesah la …
apa2 pn salam sejahtera smuanya , harap korg smua dlm keadaan yg baik dan ceria selalu … =)
hm , nk citer apa ek ? haha
< buat2 xthu plak >
haha
ok la … ni ha nk citer ………
ehem2 ,

pada tanggal 8 JULAI 1991 hari ISNIN jam 1.15pagi
sepasang suami isteri , En Bahrani bin Dol dan Pn Khuzaimatun binti Hj Zainal , telah dikurniakan seorg anak lelaki sulung dlm kehidupn mereka
ibu tersebut telah selamat melahirkan putera sulungnya itu di Hospital Universiti KL ( HUKL ) < nama hospital ni skrg aku xthu r sama lg ke x > setelah selama sembilan bulan anak itu dikandungnya < 9bulan brape hari aku xpasti > huhu
putera sulung mereka itu telah diberikan nama oleh mereka berdua ,
Muhammad Syazwan bin Bahrani
iaitu adalah diriku skrg …
< pemilik blog ni >
haha

< nil ah citernya rasanya >
ahakz ! ntah r … aku nk post apa sbnrnya ni ? aduh !
hm , ok la … begini ……

hm ,
alhamdulillah , bersyukur aku ke hadrat Illahi sehingga kini aku masih bernafas di dlm dunia ciptaanNYA yg indah walaupn ianya adalah hanya tempat tumpangan yg sementara …
hari ini 8 JULAI 2011 , genap sudh umur aku yg ke 20tahun dlm perhitungan hari aku di dunia ini … < dh meningkat usia rupanya > haha
SELAMAT HARI LAHIR YG KE-20
buat diriku … =)

hm , mcm2 yg dh berlaku dlm kehidupn aku pd tahun 2011 ni shja …
segala peristiwa pahit dan manis bercampur baur dlm kehidupan aku …
dan rasanya bukn aku seorg yg lalui semua ni , korg pn sama gak kn ?
tp apa2 pn , setiap yg berlaku ada hikmah di sebaliknya …
percaya la tu …
kita hanya merancang akan tetapi yg di atas sana yg menentukan segala-galanya …
maka terima la ia dgn redha dan hati yg terbuka …
pengalaman mendewasakan dan mematangkan fikiran kita …
pengalaman juga dpt mengajar kita erti kehidupan yg sebenarnya …
jika pngalaman itu baik jdikanlah ia sbg satu pengajaran , dan jika sebaliknya jadikanlah ia sbg sempadan yg dpt kita jadikan pedoman dlm kehidupan kita …
< huh ! bermadah-madah pula aku ni > haha
hm , mcm2 ujian mendtg dlm kehidupan aku …
kdg2 , aku rasa berputus asa nk hadapinya …
akan tetapi aku kuatkan diri aku … dan percaya segala yg berlaku adalah ujian dariNYA yg mempunyai hikmah di sebaliknya …
hidup tanpa ujian ?
< cuba korg bayangkan … huhu >
hm , sebenarnya jika hidup tanpa ujian tiada erti la kehidupan yg kita jalani …
btol x ?
hm , masing2 ada pendpt masing2 … ni hanya pndpt aku je …
< xpuas hati , komen dan bg pendpt korg la > haha

mungkin ada di antara korg yg tahu kisah2 yg terjadi dlm hidup aku …
mungkin ada yg tahu smua …
mungkin ada yg tahu sikit2 …
mungkin ada yg xthu langsung …
mungkin ada yg tahu sendiri drpd sape2 …
ntah r … mcm2 la …
< ada kategori plak ni , parah2 >
haha
apa2 pn kebenarannya yg sebenar hanya aku sendiri dan yg Maha Mengetahui shja yg tahu segala-galanya ...
< ini jwpan yg pasti > huhu
so , aku harap xde la prasangka buruk berlaku pada aku …
< xbaek tau prasangka buruk dgn org … huhu >

hm , xnk r bercrita pnjg sgt …
< sbb dh xthu nk ckp apa > huhu
apa2 pn komen dan pndgn anda amat di alu-alukan … =)

sblum mengakhiri post ini ,
aku , Muhammad Syazwan bin Bahrani ,
ingin memohon AMPUN dan MAAF kpd smua kwn2 dan sahabat2 aku yg mengenali aku
< xkesah la kenal rapat ke kenal gitu2 je ke > huhu
aku menyusun sepuluh jari ingin memohon maaf dari hujung rambut hgga hujung kaki sekiranya ada kesalahan mahupn kesilapan yg telah aku lakukan
< mungkin scra sengaja atau xsengaja >
< mcm nk raya je > haha
aku harap korg smua dpt memaafkan sglanya
walaupn maaf hanya kata2 yg mungkin smua org voleh ucapkan dgn mudah
akan tetapi maaf yg aku pohon ini adalah maaf yg lahir dari hati yg tulus dan ikhlas …
maafkanlah aku , ya ?

selain tu , aku nk ucapkan ribuan terima kasih pd smua yg telah memberikan ucapan ulang tahun kelahiran pd aku …
mybe aku xsempat nk berkata apa2 dan ucapkn terima kasih krna aku cukup sibuk wktu itu mungkin…
aku harap korg memahami dan tidak berkecil hati … =)
TERIMA KASIH SEMUANYA
sglanya amat aku hargai …
dan aku harap hubungan sillatulrahim yg sudh sedia terjalin ini akn kekal berpnjgan dan menjadi satu hubungan yg dirahmati dan berkati hendakNYA …
< berdoa sama2 ya semuanya >

ehem2 , tidak lupa juga pd seluruh ahli keluarga aku …
yg paling utama mak dan abah ...
abg minta ampun dan maaf juga ...
jika ada salah dan silap abg selama mak dan abah membesarkan abg ...
halalkan la sgla mkn dan minum abg …
dan doakan la kejayaan anakmu ini …
sgla jasa dan pengorbanan mak dan abah tak terbalas oleh abg ...
< touching plak hati aku … hm , sayu je … >
hehe
pada adik2 plak , terima kasih gak abg ucapkan …
hm , study rajin2 … buat yg terbaik buat keluarga kita …
ingat sgla nasihat abg pd korg …
abg nasihat untk kebaikan korg gak …
fikir-fikirkan la smua nasihat2 abg tu …

ok la … aku dh xthu nk citer apa lg …
nk ucapkan jutaan TERIMA KASIH pada semuanya …
itu shja yg dpt aku ucapkan …
ok la ,

assalammualaikum w.b.t

< maaf la sglanya tunggang langgang lg … biasa la post lewat2 mlm ni … haha >
< sgla komen dan pndgn amat dialu-alukan >
< TERIMA KASIH >
=)
< kelibatsipenyair91.blogspot.com >

Saturday, 2 July 2011

soal masa ... hm ,

assalammualaikum wbt
salam sejahtera untuk semuanya ...
harap smuanya berada dlm keadaan yg baik2 ...
huhu =)

hm ,
sedar xsedar cepat masa berlalu meninggalkan kita semua ...
tgk kalender je ... aik ?! < dgn terkejutnya >
wah , dh bulan JULAI2011 laa...
fuh ! terasa masa berlalu dgn pantas tanpa disedari ... <bermadah lak >
haha ...
tp memg ada kebenarannya ... bukn ?
mesti korg rasa gak kn ?
bila kita dok tunggu2 ...
apesal la lambat je masa ni berjalan ... haha
pelbagai persoalan keluar ... huh !
mcm2 ragam ada ...
antara persoalan yg slalu la kn ...
hah ! ni ...


PERTAMA : SI STUDENT
< xkira la IPT ke SMK ke SK ke mahupn kanak2 tadika >
" bila la nk cuti ni ? adoyaii ! "
" bila nk hbes skola ni ?? "
" bila la nk graduate ni ? "
mcm2 lg la ... sendiri pn tau la kn ...
< ni yg slalu aku fikir gak > haha





KEDUA : SI PEKERJA
< xkesah buruh kasar ke buruh halus ke , jnji  "PEKERJA" >
" bila la nk blek keje ni ? " < time keje >
" bila la nk hujung bulan ni ? " < nk tggu gaji daa >
< ni aku xthu sgt , xbnyk pengalaman jdi pekerja >
haha





KETIGA : IBU BAPA
< yg ni xkira la bapa tunggal ke atau ibu tunggal ke , mesti terfikir >
" bila la anak2 nk membesar ? "
" bila la anak2 nk berjaya ? "
" bila la nk tgk anak2 kahwin ? " < ni slalunya persoalan si ibu > huhu
" bila nk timang cucu ni ? " < ni slpas anak2 berjaya kahwin > haha
 hm , xnk ckp lebih2 , kang org2 tua ckp apa lak ... memandai-mandai je ... haha
ni pn aku dok curi2 dgr la perbualan org2 tua ... ada gak dari mak ayah aku sendiri < sedih skjap > hm ...
ah , xde pengalaman bergelar ibu bapa lg ... eh , silap , "bapa" la ... haha





hm , sebnrnya bnyk lagi persolan yg kita dgr dari mcm2 org ...
yg aku bagi di atas ni di antaranya la ... kalo korg tahu lg sape orgnya , tambah2 la sendiri ya ... haha


hm , kalo nk berckp tntg masa ...
huh ! xckup masa rasanya ... haha
masa kalo ditunggu memg lambat ,
tp jika tidak ia berlalu mcm tu je tanpa kita sedar ....
gunakanlah masa sebaiknya ...
isikan la masa2 yg ada dgn benda2 yg berfaedah ...
< huh ! nasihat org plak ni ... haha >
aku hnya nasihat je , yg laen korg fkir2 la sndiri ya ... haha


hah ! teringat lak aku kt satu lagu bila citer pasal masa ni ....
rasanya korang tahu kot lagu ni ...
dulu time aku kecik2 aku suka lagu ni ...
< tp bukn bererti aku xsuka skrg > haha
ni lagunya ...


RAIHAN : DEMI MASA




Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Yang beriman dan beramal soleh
Ah...

Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran
Ah...

Gunakan kesempatan yang masih diberi
Moga kita takkan menyesal
Masa usia kita jangan disiakan
Kerna ia takkan kembali

Ingat lima perkara, sebelum lima perkara
Sihat sebelum sakit
Muda sebelum tua, kaya sebelum miskin
Lapang sebelum sempit
Hidup sebelum mati

Demi masa
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan
Yang beriman dan beramal soleh
Ah...

 hah ! ni la lagu dia ... thu kn ? huhu

hm , sungguh mendalam lagu ini ...
bnyk maksud yg tersurat dan tersirat ...
jgn bantai nyanyi je tp xmenghayati ... huhu


hm , aku sbnarnya xthu nk post apa ...
ni pn aku tulis apa yg aku terfikir sje ...
< terfikir masa dok sorg2 n bosan2 > huhu
aku nk kongsi bersama korg , mana la tau korg ada pndapat gak tntg isu masa ni kn ?
pepatah ada mengatakan yg " masa itu emas "
huh ! kalo org ckp emas ... mesti la berharga btol x ?
emas mahal tu ... haha
hm , so kt sini , memg nampk la penggunaan masa itu penting dlm hidup ....
gunakanlah sebaiknya masa yg kita ada ...
ehem2


cuba kita ingat blek masa lampau kita ...
apa yg dh kita lakukan sepnjg umur kita skrg ...
renungkanlah ...
dan persoalkan pada diri ...
adakah yg kita lakukan selama ini adalah sia2 ?
ataupun
adakah yg kita lakukan selama ini adalah yg terbaik ?
hm ,
diri sendiri punya pasal , sendiri mau ingat la ya ?
haha
< part ni dh mcm ustaz pn ada >
adeh !
tp apa2 pn aku harap korg fikirlah apa yg aku ckpkn ni ...
bukn berkhutbah cuma betulkn diri gak ...
manusia memg xlari drpd buat masalah kn ?
hm , apa2 je la ...


sebelum aku akhiri post ni ,
aku minx maaf la kalo post ni ada yg xsuka ke ...
ada yg xpuas hati ke ...
ada yg terasa ke...
maaf aku pohon dari hujung rambut sampai hujung kaki ...
ini cuma luahan hati dan apa yg aku fikirkn ...
jika ada kesalahan atau kesilapan , tegurlah aku ...
jika ada sebarang pandangan ...
comment la k ... =)
maaf lg skali ...


hm , pnjg plak post aku kali ni ... haha
< aku sendiri pn pening baca >
segala pandangan aku terima dgn hati yg terbuka ...
ok la semua ...
wassalam ...


p/s
< bahasa / ayat tunggang langgang >
< bahasa pasar digunakan >
<  maaf ya ;) >